Friday, February 6, 2009

Tidak Taat kepada Raja adalah DERHAKA - Mufti


Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, sesiapa sahaja yang tidak taat kepada pemerintah ataupun raja yang memerintah sesebuah negeri, orang itu dianggap derhaka.

Katanya, di dalam al-Quran jelas menyuruh umat Islam supaya sentiasa taat kepada Allah, rasul dan pemerintah iaitu raja.

''Raja yang adil dan bijaksana dalam melaksanakan tugas demi kepentingan umat Islam asalkan tidak bertentangan dengan syariat, wajib dihormati.

''Oleh itu, kita wajib menghormatinya selama mana raja itu memerintah di sesebuah negeri itu," kata beliau ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Harussani berkata, seseorang yang tidak taat kepada raja selagi raja itu tidak melakukan perkara yang dilarang, bererti derhaka.

BIAR MATI ANAK JGN MATI ADAT
Itulah pepatah melau yg ptt dipegang..sayangnya, org melayu sendiri yg sanggup melakukan perbuatan itu..dimanakan hilang sifat dan semanagat kemelayuan kita. Walaupun sejahat mana sekali pun kita..nk durhaka tidak sekali..rakyat didukung rja dijunjung. sedangkan kaum laintidak berbuat samseng hanya menyucuk sebilangan kecik melayu yg bersikap tidak matang. CinA, india hanya boleh tersenyum lebar 'ORG MELAYU DH MUSNAH'hanya menungu masa utk pergi'

FIKIRLAH RENUNGLAH..jgn kita terlalu utk taksub..walau tidk Bersetuju dgn keputusan..sebagai org islam..ada cr RASULLULLAH yg perlu diikuti (panduan)
sedarlah..BERSAMA kita Melayu, Islam BERSATU..

AMIN..asSALAMUALAIKUM WBT

No comments:

Post a Comment